Dilito: sponsor in de kijker

Dilito

Dilito, een bedrijf in de Kempen dat LED-producten importeert, assembleert en verdeelt. Energie is duur en bedrijven en consumenten zijn steeds op zoek naar manieren om hun energiefactuur zo laag mogelijk te houden. Dilito speelt hier op in met hun binnen- en buitenverlichting en andere LED toepassingen.

Een gesprek met Paul en Elvira Paeleman.

Blauw-wit: Paul en Elvira, zijn jullie de oprichters van Dilito? Vanwaar de interesse voor LED verlichting?

Om een lang verhaal kort te maken: Wij komen uit de grafische en consultancy wereld. Door de crisis in 2008 zijn wij noodgedwongen een andere kant op gegaan. Onze interesse voor groene duurzame energie heeft ons gebracht waar we nu staan. Sinds 2011 werken we samen met Horsten International. Hun banden met China maar ook het feit dat vader Joos Horsten een oude bekende was, was voor ons voldoende om vertrouwen te hebben in een samenwerking. Wij doen het dagelijks management van Dilito maar bedrijfsmatige beslissingen nemen wij samen met Wim Horsten en zijn broers.

Blauw-wit: Zijn jullie een groothandel of kunnen particulieren ook bij jullie terecht?

Wij richten ons vooral op de B2B markt omdat je daar aan grotere projecten kan werken. De bedrijfsleider van nu denkt niet alleen aan de kosten maar ook aan het milieu, de opwarming van de aarde en gaat op zoek naar duurzame oplossingen voor zijn bedrijf.

Particulieren zijn natuurlijk ook zeer welkom bij ons. Wij geven gratis lichtadvies en desgewenst kunnen wij ook een 3D verlichtingstekening maken voor een nieuwbouw- of renovatie woning.

Blauw-wit: Wat is het mooiste project waar je aan mogen werken hebt?

Er zijn verschillende projecten waar wij trots op zijn. Bijvoorbeeld Fingo in Westmalle. De activiteiten van het bedrijf zijn toegespitst op de productie van traditioneel gewapende welfsels maar ook van voorgespannen welfsels. De vraag was om de verlichting in hun productiehal volledig te vernieuwen met als doel een aanzienlijke energie- en dus ook kosten besparing. We zijn dan ook ontzettend trots dat we dit hebben kunnen realiseren!

Wij doen ook aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wij geven graag iets terug aan de maatschappij. Zo gaan wij de DIP LED verlichting die we op voorraad hebben en niet meer willen verkopen, aan kansarme gezinnen schenken. Zo kunnen zij ook hun steentje bijdragen aan de ecologische voetafdruk en zien ze hun energiefactuur dalen.

Blauw-wit: LED is de toekomst? Welke trends kent de wereld van deze (LED) verlichting?

LED verlichting heeft al een hele evolutie doorgemaakt. Van signalen LED of DIP LED (denk aan het rode lampje dat gaat branden als je een tv of radio aanzet) tot het SMD LED. Dit zijn kleine vlakke plaatjes die sneller hun warmte kwijt kunnen.

Een trend die we nu zien opkomen is O-LED, gemaakt van organisch materiaal. Deze LED is nu nog niet krachtig genoeg voor verlichting maar wordt al wel verwerkt in smartphones.

Blauw-wit: Service is voor jullie heel belangrijk. Wat is jullie aanpak?

Kwaliteit en klanttevredenheid zijn voor ons heel belangrijk. Onze LED oplossingen zijn niet het goedkoopst maar wel van uitstekende kwaliteit. Daarnaast zien wij erop toe dat bij de productie geen kinderarbeid gedaan wordt. Kinderarbeid druist namelijk echt in tegen onze normen en waarden. Wij doen ook niet flauw als aangekochte verlichting stuk gaat. Bij ons kan je een artikel gewoon omruilen zonder een kassaticket.

Wij nemen tijd voor onze klanten. Onze openingsuren zijn van maandag tot donderdag van 9u tot 17u maar een klant is op aanvraag na deze uren ook welkom. Vrijdag is het grootouderdag. We doen dan onze administratieve taken maar zorgen voornamelijk voor onze 3 kleinkinderen.

Blauw-wit: Jullie zijn ook sterk verbonden met de Chinese markt door jullie partnership met Fluence Technology. Hoe is dat tot stand gekomen?

Fluence Technology is de belangrijkste speler op de LED markt en houdt zich vooral bezig met de R&D van verlichtingstoestellen. Dilito was van in het begin overtuigd van de technologie die zij ontwikkelen en wij waren dan ook hun 1e Europese klant. Fluence Technologie streeft naar hoogwaardige kwaliteit en heeft ons gevraagd een strategisch partnership aan te gaan omdat wij bewezen hebben deze hoge kwaliteit ook hoog in het vaandel te dragen. Een strategisch partnership betekent voor Dilito volledige ondersteuning door het R&D team. Dit is heel belangrijk voor het op maat ontwikkelen en testen van nieuwe LED toepassingen.

Blauw-wit: Hoe zijn jullie verbonden met KFCT? Of vanwaar de interesse voor sponsoring van KFCT?

“Als kind ging ik met mijn vader al naar het Turnhouts voetbal kijken”, aldus Paul. Vandaag zijn wij via Wim Horsten, de keeper van KFCT en via Horsten International, aandeelhouder van Dilito verbonden met KFCT. Op de Leemshoeve hebben wij al de verlichting mogen aanpassen en kan dus daar bewonderd worden. Op commercieel vlak willen wij graag via een vereniging als KFCT nieuwe contacten leggen, ons tentoon stellen en zo meer naamsbekendheid krijgen. Zowel op de B2B als de particuliere markt.

 

Paul en Elvira, bedankt voor de warme ontvangst en dit interview.