Sponsor in de kijker: Stabco Foundations

Stabco 4

Iedereen kent het wel…funderingen die eerst geplaatst moeten worden om een huis op te bouwen. Stabco Foundations gaat nog iets dieper. Zij verstevigen of plaatsen funderingen om bestaande huizen te stutten. Het bedrijf is opgestart in 2016 en kent een enorme groei. We maken kennis met Charlotte Fleerackers die samen met haar man Marijn Fransen het bedrijf in goede banen leidt.

Funderingen: wat moet ik me daar bij voorstellen?

Stabco plaatst funderingen om bestaande huizen te stutten. Wordt er een huis in de rij afgebroken om er bijvoorbeeld een ondergrondse parking te maken dan zorgen wij ervoor dat de naastliggende huizen gevrijwaard blijven van invallen. We verstevigen de bestaande funderingen en indien er geen fundering is plaatsen we deze alsnog. We gebruiken hier verschillende technieken voor omdat niet overal dezelfde techniek toegepast kan of mag worden.

Onze technieken en machines voor onder de grond zijn heel specifiek. Dat maakt dat we te duur zijn om een gewone fundering van een huis te plaatsen en we voornamelijk samenwerken met architecten en (kleinere) algemene aannemers.

Op jullie website lees ik: een jong bedrijf met jarenlange ervaring. Vertel eens.

Marijn en ik zijn met onze 32 lentes allebei jonge ondernemers. Marijn is op zijn 18 jaar in de sector terechtgekomen en is dus op jonge leeftijd begonnen met de kneepjes van het funderings-vak te leren. De familie zat ook in de bouw dus eigenlijk is hij in deze sector opgegroeid. Komt daarbij dat hij van kinds af al ‘geobsedeerd’ is door kranen en machines en dus eigenlijk van zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt. Het liefst van al doet Marijn nog zelf het kraanwerk.

Ons team, zowel op kantoor als op de werven bestaat op dit moment uit 24 personen. De meeste leeftijden liggen tussen de 30 en 35 jaar. Wellicht heeft dit ook te maken met de fysiek harde stiel waarin wij zitten. Op de werven maken we ploegjes van 2 personen met ieder zijn specialiteit. Zo kunnen we meerdere werven tegelijk bedienen.

Waarom heb jij in 2017 de keuze gemaakt om mee in het bedrijf te stappen?

Ik heb altijd gezegd dat ik wil ondernemen. De grote groei van het bedrijf heeft mij doen besluiten om in dit verhaal te stappen. Het werd te druk voor Marijn om dit helemaal in zijn eentje te doen. Het administratieve luik is nu mijn ding. Het is wel een harde sector waar ik erg aan moeten wennen heb.  Maar ik sta mijn mannetje.

Marijn wil ook graag terug naar de werf. Het is de bedoeling dat hij 2 a 3 dagen per week gaat meehelpen of bij gaat sturen. De expertise in dit vak moet namelijk van 0 opgebouwd worden en moet door iemand met kennis van het vak doorgegeven worden. En daar moet tijd voor gemaakt worden.

Waar is Stabco allemaal actief?

We zijn in heel Vlaanderen actief. Ook rond het Brusselse.  In de provincies Oost- en West Vlaanderen zijn we minder actief maar dit heeft te maken met het transport wat voor ons op dit moment nog erg duur is.  Volgend jaar willen we Wallonië veroveren. De slechte grond daar biedt voor ons hele mooie kansen.

In de bouw wordt niet veel reclame gemaakt. Hoe zorgen jullie ervoor dat mensen Stabco leren kennen?

De marketing in onze sector is inderdaad heel gering en dat proberen wij te doorbreken. Als startende ondernemer moet je jezelf toch op de kaart zetten. Mensen hebben een bedrijf als het onze echt nodig en gaan op zoek naar ons. Het is dus allereerst zaak om bovenaan te komen staan in die grote google-zoekmachine.  We werken hiervoor samen met een marketingbureau. Stabco heeft geen sexy product maar middels een leuk filmpje van een werf of een tof animatiefilmpje proberen we toch bij de mensen binnen te komen.  Het is ook zo dat we onze arbeiders vinden. Door deze filmpjes of animaties op onze social media te plaatsen of een interview voor een magazine te doen laten we zien dat we een jong bedrijf zijn en met de trent meegaan.

Hoe is jullie connectie met KFCT?

Eigenlijk is er niet direct een connectie. We wilden visibiliteit in Turnhout creëren en daarvoor de sportsector, en dan met name voetbal benaderen. Voetbalfans kunnen niet alleen potentiele klanten zijn maar ook nieuwe krachten. Van andere sponsors van KFCT hoorden we ook dat zij tevreden zijn. Een club waar je onder het genot van een drankje naar het voetbal kan kijken, leuke mensen kan ontmoeten in een ongedwongen sfeer en een gezellig avondje uit kan hebben.

En hoe leuk is het nu om van iemand een foto te krijgen van een wedstrijd van een jeugdploeg en te zien dat je logo op het voetbaltruitje staat!

Charlotte, bedankt voor dit interview. Wij wensen jullie heel veel succes met de verdere uitgroei van dit mooie bedrijf en ontmoeten jullie graag op onze club.

 

Wil je meer informatie over Stabco Foundations?

Neem eens een kijkje op hun website: www.stabco.be

Stabco 1